Monday, October 1, 2012

Styrka! + Wild Horse Rider

 
Jag skulle inte vara helt ärlig om jag påstod att jag inte bryr mig om hur jag ser ut. Visst bryr jag mig. Jag behöver inte mängder av smink för att visa mig för allmänheten, lite mascara räcker gott. MEN att vara vältränad är mycket viktigt för mig. Den huvudsakliga orsaken till att jag vill vara i god form har dock inte med utseendet att göra, även om det kan vara en trevlig biprodukt. Jag vill vara vältränad för att jag vill känna mig fysiskt stark. Jag får verkligen en kick av att vara stark. Allting jag gör blir lättare, jag blir en bättre/gladare mamma med mer energi för roligheter och vardagen blir i allmänheten mer produktiv. Innan jag blev gravid var jag i riktigt bra kondition. Jag vill verkligen inte skryta, men jag mådde bra och kände mig stark. När jag var gravid gick jag upp mer i vikt än jag hade önskat att jag gjorde. Trots att jag motionerade och åt hälsosamt… Nu vill jag verkligen bli av med de extra kilona (har blivit av med 2/3 av det jag gick upp, men det är lite kvar) och jag vill bli stark igen. Jag är mycket medveten om att det är upp till mig att se till att det blir så.
 
 
 
Tack och lov har jag fått lov att börja träna igen. Det känns mycket bra. Jag har märkt att om jag oavsett hur trött jag är på morgonen börjar varje dag med en låg promenad, är det mer troligt att jag också gör någon mer träningsrelaterad aktivitet senare under dagen. Jag har börjat rida igen (märks tydligt att jag inte har några magmuskler) och jag har även börjat styrketräna. Jag känner mig lite starkare för varje dag och det är helt underbart! Jag försöker se mig själv utöva fysiskt ansträngande aktiviteter som jag älskar; klättring, snowboard, långdistans ritter, fjällvandring o.s.v. Jag har det som en målbild då de är betydligt roligare om man är vältränad.
 
 
 
 
 
 
Jag är mitt uppe i en helt underbar bok Wild horse rider, av Rick Steber. Den handlar om legenden Lew Minor http://content.lib.washington.edu/cdm4/item_viewer.php?CISOROOT=/alaskawcanada&CISOPTR=1838 som föddes i Hells Canyon, Oregon i slutet av 1800-talet. http://www.fs.usda.gov/detail/wallowa-whitman/specialplaces/?cid=stelprdb5213868 . Språket är utmärkt; rikt och målande, både person och miljöbeskrivningar. Tror dock inte att den finns på svenska. Rätta mig gärna om jag har fel. Berättelsen är otroligt spännande. Mer info kommer när jag läst ut den! Vill du tjuvkika så finns den här: http://www.ricksteber.com/books.php/172





No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?