Sunday, October 7, 2012

Bullrecept


 
 
Har fått en del förfrågningar efter recept på bullarna jag bakade igår. Det är en helt vanlig vetedeg med vaniljglasyr. Här är receptet:

Deg

2pkt jäst

250g  smör

8dl standard mjölk

2½ dl socker

½krm salt

Ca:2½l vetemjöl

2ägg

 

Smält smöret på låg värme tillsätt mjölk, värm till fingervarmt. Häll blandningen över jästen som du smulat i en bunke. Blanda noga. Tillsätt övriga ingredienser till degen men spar lite av mjölet till själva bakningen. Blanda tills degen fått en bra konsistens. Låt jäsa 30 min.

 

Fyllning

150g smör

Kanel+ strösocker

När degen jäser kan du smälta smör till fyllningen och blanda socker (ca:1½dl) och kanel i en liten skål. Lägg bakplåtspapper på tre plåtar.

 

Sätt ugnen på 250grader Celsius.

Kavla ut degen till en rektangel, bred ut det smälta smöret och strö på kanel/socker blandningen. Rulla ihop rektangeln till en lång orm. Dela degen i 24 delar. Lägg 8 på varje plåt. Låt jäsa 30min.

Pensla med 2 uppvispade ägg.

Grädda mitt i ugnen ca:6-7 min (beroende på ugn.)

Låt svalna på galler under duk.

När bullarna svalnat lägg på en glasyr som du blandat av florsocker och vaniljextrakt (flytande).

 

MUMS!

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?