Wednesday, October 31, 2012

Så kan man oxå göra


Jag hittade en urhäftig webb sida idag http://rowdykittens.com/ - Go small, think big& be happy!

Den drivs av en kvinna som har ett otroligt vackert hus, som är lika litet som det är vackert. Det är verkligen pyttelitet. Huset har hjul och går att flytta. Just nu står det på en ranch i norra Kalifornien. Hon saknar verkligen ingenting i huset. Det är välplanerat, vackert och mycket funktionellt. Hon har inga saker som hon inte behöver. Hela hennes webbplats lyser av positivism och glädje.

På mer än ett plan tilltalar den här livstilen mig mycket. Jag är starkt emot slit och släng mentaliten som är så utbredd i samhället. Jag tycker inte om att shoppa för shoppandets skull. Det finns andra saker som jag hellre lägger min tid på. När jag verkligen behöver något så vill jag välja noga, köpa kvalitet (det gör inget om sakerna är begagnade) och sen vårda det jag noga valt så att det håller så länge som möjligt. Det är viktigt att sakerna är funktionella för det som de är avsedda för och vackra! Viktigast av allt är att ”de är jag”.
 


Höst på vår ranch
 
 
 
Jag har hellre några få uppsättningar kläder som jag gillar, av bra kvalité, i rätt storlek, färg och modell än en sjö av kläder som jag kanske använder någon gång ibland.

Jag har hellre ingenting på väggarna hemma än fel saker. Så är det just nu, nästan i alla fall.. Vi har snart bott i det här huset ett år men jag är långt ifrån färdig med att göra det till det hem jag vill att det ska bli. Det krävs några få saker, men det måste vara rätt saker. Det får ta den tid det tar att hitta de. Föremål som är noggrant utvalda med kärlek. Det ger mig stor sinnesro.
 

 
 
Less is more! Dessutom behöver jag ju inte lägga ner så mycket tid på att städa om jag inte har så mycket saker. Det finns så mycket som jag hellre lägger min tid på; familj, vänner, min häst(ar), njuta av vacker natur, läsa en bra bok, resa, lära mig något nytt…listan kan bli lång.
 




 
 
 
 
 
Jag blev så glad när jag läste om den här kvinnan i sitt pytte lilla hus. Hennes lycka sken igenom raderna i bloggen, hon har verkligen inte försakat något. Utan har i stället otroligt stor frihet och sinnesro.

Jag funderar inte på att göra något fullt så drastiskt som hon. Jag gillar att odla vår egen mat och ha hästar, så vi behöver lite land och så har vi ju barn och jag tror bestämt att de föredrar lite mer plats. Men tanken att inte ha en massa onödiga saker vill jag gärna värna om.
 

 
 
Vad gör ditt hem en fridfull plats som är trevlig att vara på?








No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?