Thursday, October 11, 2012

Neikkas flygtur!

 
 
Philip och Aya Wrangle finsliper några detaljer inna de ger sig ut på långtur.
 
 
Idag var det action så det räcker till här på ranchen vill jag lova! Philip och en av våra kompisar skulle ut på långtur med hästarna. Våran kompis Sam lånade Trigger av mig och jag gick med de en liten bit på vägen. När de red iväg in i ”Tahoe National Forest” vände Hayley och jag hemåt. Vi tog bakvägen genom skogen hem och när vi var nästan hemma står det en svart björn i buskarna på höger sida om den smala stig vi går på. Jag har min hund Neikka och den nya valpen Whitey med mig. I mitt huvud överväger jag stilla vad jag ska göra och inte göra. Björnen verkar inte det minsta aggressiv och jag är tvungen att passera björnen för att komma hem. Precis när jag tänker det attackerar Neikka björnen. För bråkdelen av en sekund tror jag att nu blir det hus i helvete. Björnen smackar till Neikka som skrikande flyger genom luften och landar inte så långt ifrån mina fötter. Hon verkar trots allt oskadd och vi börjar med raska steg gå hemåt. Jag vill inte springa och trigga någon instinkt hos björnen att jaga oss. Björnen rör sig mer i buskarna men följer inte efter oss. Jag har hjärtat i halsgropen. Jag ringer Philip och berättar exakt vart vi är…bara utifall att. Under hela episoden stannar lilla Whitey vid mina fötter. Neikka håller sig nära under resten av vägen. Jag vet inte exakt varför Neikka attackerade björnen. Hon har träffat björnar vid ett flertal tillfällen förut och aldrig attackerat. Jag gissar att det kanske har att göra med att Hayley och jag var mycket närmare björnen den här gången än de andra gångerna. Och” Neikkas valp” (jag är övertygad om att hon tror att Whitey är hennes valp) var ju med den här gången. Som tur är blev hon inte det minsta skadad och vi kom undan med blotta förskräckelsen.



 
 






2 comments:

  1. Men oj, Maria! Det blir ju bara värre och värre........
    Jag förstår ju att ni bor i en underbar natur och jag skulle säkert också vilja vara ute så mycket som möjligt (älskar långa skogspromenader med vår hund) men björnar verkar mer än läbbigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som vi har en hel del gemensamt :) Jag hoppas verkligen att du har möjlighet att njuta mycket av de fina höstfärgerna ute i naturen nu. Vad har du för hund?

      Delete

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?