Tuesday, October 2, 2012

Stifle Claim Trail och Traverse Creek Loop Trail


 
 
 
 
Den huvudsakliga orsaken till att vi har valt att bo här i Gold Country är den helt enormt underbara naturen. Vi spenderar mycket tid utomhus. Både hemma på ranchen och ute på rid/vandrings leder i den här delen av Kalifornien. Jag har tänkt att lite då och då skriva recensioner av leder som vi testar. En del av de kortare rider vi varje vecka, andra som är betydligt längre passar för turer med övernattning. Ikväll gick Hayley och jag en av våra kortare favorit turer, Traverse Creek Loop Trail. Jag gillar både att rida och gå den. Den är belägen utanför Georgetown, CA som är ett litet fd guldgrävar samhälle.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag gillar just den här leden för att den är lätt att ta sig till, har bra parkering, lätt att följa, passar för när man bara har ett par timmar till förfogande men verkligen vill komma långt ut i vildmarken. Delar av leden är stenig och för en ovan häst kan det vara rätt trixigt. En van trailhäst har dock inga problem. Längs turen korsar du Traverse Creek ett par gånger, förslagsvis på någon av de vackra träbroarna längs vägen.
 
 
 
 
 
Leden används flitigt och du kan räkna med att träffa fotgängare, ryttare och ev. lösa hundar. Det är meningen att hundar ska ha koppel hela tiden in The National Forest, men det har jag aldrig sett. Djur som du kan tänkas se är b.la. Örn, rådjur, hjort, skallerorm, bergslejon, svartbjörn, skunk m.fl.
 
 
Skogen är bitvis väldigt lummig och växtligheten varierar från barrskog till lövskog och diverse buskar. Under en del av leden högst upp på berget rider man igenom en tunnel av vackra manzanita buskar, känns igen på sin fina röda bark.
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi gick i ett lagom tempo ikväll. Jag stannade och tog kort, pratade med mötande ekipage och så hade jag ju Hayley i en bärsele på magen, ändå tog det inte fullt en timme att gå rundan. Precis lagom så här på kvällskvisten. Hayley höll sig vaken hela tiden och tittade med stora ögon på allt vi passerade. Jag älskar att ha henne med! Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad som pågår inne i hennes hjärna när hon ser allt vackert och känner alla härliga dofter i naturen. Min hund Neikka hade också hemskt roligt. Hon passade på att simma i Traverse Creek vid ett flertal tillfällen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gillar du området så finns det ett flertal andra leder I närheten. En del av dem korsar Traverse Creek Loop Trail. Det är tekniskt möjligt att rida hela vägen till Lake Tahoe med utgångspunkt från den här leden. Det är något som står på vår lista av saker vi vill göra J




No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?