Friday, October 26, 2012

5 minuters metoden


 


De två första månaderna av Hayleys liv har varit alldeles underbara på många sätt och vis. Vi är så enormt lyckliga över vår lilla prinsessa. Men det har inte blivit så mycket sömn för min del.

När min son Joel var sju månader så testade jag ”fem minuters metoden”. Lite förenklat beskrivet så gör man så här:

1. Bestämmer en tid för läggdags. Mycket viktigt att fundera ut vad som passar barnet och familjens rutiner för det är den här tiden som gäller sen.

2. Ser till att barnet är mätt och torrt när tiden är inne.

3. Lugnt men bestämt lägger barnet i spjälsängen, säger god natt och går ut.

4. Nu till det svåraste, oavsett hur hysteriskt det än är inne i barnets rum så får man inte gå in dit eller prata med barnet på fem minuter. För att metoden ska fungera optimalt måste du vara konsekvent.

5. Om barnet inte somnat efter fem minuter går du in i rummet utan att tända lampan, kollar blöjan, lägger handen på barnets bröst några sekunder och säger lugnt god natt och går ut.

6. Upprepa punkt 4 och 5 konsekvent tills barnet somnar. Vaknar barnet under natten upprepa igen, (ev. efter matning).

 

Det tog två timmar, två kvällar i rad innan min son sov hela natten. Mer än sex timmar i rad. Om jag inte räknar gånger då han varit sjuk så har metoden fungerat utan undantag. Rutinen blir snabbt en trygghet för barnet.

Med Hayley som fortfarande är så liten, bara tre månader ville jag inte tillämpa en fullt så här tuff metod, så jag modifierade den något. Jag bestämde att runt åtta på kvällen är en bra läggdags tid för henne, men om hon inte alls är trött den tiden (nyss sovit middag etc.) så väntar jag tills jag ser att hon är trött. Jag överdriver matningen lite så att jag är säker på att hon är proppmätt när jag lägger henne. Jag låter henne inte skrika på samma sätt som jag skulle ha gjort med ett äldre barn. Gör hon det så vet jag att hon antingen behöver en ny blöja, eller är hungrig annars skriker hon inte. Jag låter henne dock bli lite små irriterad, som hon blir om hon inte får använda mammas bröst som napp. (Hon vägrar att använda vanlig napp…) Det tog inte lång tid för henne att hitta egna sätt att komma till ro själv. Efter några nätter av den” modifierade fem minuters metoden” sover hon 6-8 timmar i sin spjälsäng, i sitt eget rum. Både hon och jag är mycket piggare och gladare J

Jag hoppas det här kan hjälpa någon trött mamma där ute J

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?