Tuesday, October 16, 2012

Att vara mamma är ibland lite som att jobba tre skift


                                                                                      
Det finns mig veterligt inget som är så underbart som att vara mamma. Det innebär såklart en del utmaningar som t.ex. sömnbrist. Det kan såklart gälla pappor med! Jag vill gärna försöka tänka positivt och tänka på det som en utmaning som går att övervinna, istället för ett problem. Jag gillar utmaningar, det har en mer positiv klang för mig. De senaste två veckorna har det verkligen varit en utmaning. Så här har dagarna/nätterna varit hos oss:

20-21:00 Hayley somnar.


22:30 till 04:40 Hayley äter! Ja, hon mer eller mindre äter hela tiden! När det är möjligt försöker jag amma henne i sängen så att jag kan vila samtidigt. Jag kan inte göra det hela tiden för då blir hon så gasig. Jag gissar att hon sväljer mer luft när vi ligger ner. När hon äter så mycket så behöver hon såklart en ny blöja då och då med.


04:50 till 06:30 Hayley tar en tupplur. Övervägande delen av mitt vuxna liv har jag gått upp 5.00. När klockan är fem skriker min kropp ”upp och hoppa!” Jag är som piggast och har mer energi då än under någon annan del av dagen. Det är helt omöjligt att sova. Jag kan tvinga mig själv att vila, men sova går bara inte. Oftast är jag väldigt hungrig den här tiden, speciellt om jag ammat hela natten. Jag brukar äta lite yoghurt och sen gå ut och mata djuren. När jag kommer in igen tycker jag att det skulle vara skönt med en tupplur…


06:30 Hayley vaknar med ett stort leende och vill leka. Vi leker ett par timmar. Nu behöver jag lite kaffe för att inte ramla omkull. Jag dricker kaffe. Hayley äter lite mer.


09:45 -12 Hayley äter / sover. Om jag lägger henne i hennes säng så vaknar hon, men i min famn sover hon en liten stund. Vid det här laget har kaffet jag druckit börjat verka och jag kan definitivt inte ta en tupplur med henne. Efter en timme eller så är vi tvungna att gå ut. Jag satte Hayley i bärselen och tar itu med det som behöver göras. Som tur är älskar Hayley att vara ute.


12-14:00 Vi äter och tar hand om sysslorna inomhus. Här någonstans börjar jag bli riktigt trött.


14:00 till 17:00 Vi är utomhus, med avbrott för Hayleys måltider.


17:00 till 20:00 handla mat (om det behövs) / göra middag / amma / underhålla en lite trött Hayley.

 

Phuu! Så har våra dagar varit i ett par veckor. Jag vet ju att det inte kommer att vara så här för alltid. Förutom sömnbrist så ät det alldeles underbart att ha en glad, frisk, gosig baby att snooza på. Jag älskar att vara mamma och jag skulle inte vilja ha ett mindre aktivt liv. Hayley och jag har det helt underbart roligt tillsammans på dagarna. Hon är för det mest glad och nöjd. Vi sjunger, dansar, leker med hundar och hästar, promenerar i bergen och arbetar på ranchen. Vill bara sova lite mer! Hur gör ni mammor där ute för att få sova? Har jag missat något? Tilläggas bör att hennes pappa gör så mycket som han kan.

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?