Thursday, October 4, 2012

Spelt bröd och soppa med blandade bönor och linser

 
 
 
Idag när det är kanelbullens dag så borde jag väl egentligen baka kanelbullar. http://www.su.se/english/about/news-and-events/cinnamon-bun-day-kanelbullens-dag-1.5166
Men vi var utan bröd och jag hade dessutom lust att baka bröd. Vem vet, jag kanske bakar kanelbullar senare idag ;)
Spelt är ett urgammalt sädesslag. På avlägset håll släkt med vete men innehåller betydligt mer nyttigheter. Spelt är fiberrikt, innehåller massor av B vitamin, magnesium och kolhydrater. Ny forskning visar att den sortens fibrer som finns i spelt kan hjälpa till att förhindra gallsten och bröstcancer. Dessutom är spelt en boost för immunförsvaret. När det kommer till smak så väljer jag helt klart spelt framför vete. http://www.ispub.com/journal/the-internet-journal-of-nutrition-and-wellness/volume-4-number-2/health-benefits-of-whole-grains-a-literature-review.html
 
Du kan byta ut vetemjölet I vilket recept som helst mot speltmjöl. Dra ner lite på vätskan i receptet eller tillsätt extra mjöl. Tänk på att inte arbeta degen lika länge som en vetemjöls deg. Jag tycker att 3minuter för hand är lagom. Spelt innehåller ett annat sorts gluten än vete. Det som binder samman degen. Många som är gluten intoleranta tål spelt, men inte vete. (Rådfråga dock din doktor först innan du testar om du är allergiker eftersom det trots allt är gluten.)
Det här är brödet jag bakade idag (observera att det svenska receptet ser lite annorlunda ut än i den amerikanska versionen det är för att ingredienserna har något annorlunda karaktär i de olika länderna. Det är t.ex. i stort sett omöjligt att få tag i färsk jäst där vi bor. Vilket försämrar resultatet märkbart..):
Lös upp 50g färsk jäst i 2dl fingervarmt vatten. Tillsätt 0,5 dl olivolja, 2msk honung, 1tsk salt (jag använde ett vitlökssalt idag) och 5-6 dl spelt mjöl. Arbeta ihop degen (ca: 3min.) Låt jäsa 20 min. Dela degen i 12 delar, lägg på plåt med bakplåts papper. Låt jäsa 30 min. Grädda i mitten av ugnen 225grader Celsius. Låt svalna på galler under duk.
 
 
 
 
 
 
Innan jag gjorde degen satte jag en bön/linssoppa att puttra sakta på spisen. (Ungefär här somnade febriga Hayley till ljudet av diskmaskinen.) Jag använde en mix av torra bönor/linser som jag köper på lösvikt. Det går att använda vilka torra bönor och linser som helst. Sen tillsatte jag krossade tomater, salt, svartpeppar och oregano. När brödet var klart var soppan klar. Jag älskar att äta en god soppa under vinterhalvåret men ett gott bröd är ett måste till!
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?