Wednesday, November 21, 2012

Thanksgiving från en utlandssvensks perspektiv




Jag är tacksam över att få spendera min Thanksgiving
 med den del av familjen som jag har här.



Imorgon är det Thanksgiving här. Det är minst lika stort som julafton. Hela släkten samlas och äter en stor kalkonmiddag. Förra året firade vi med Philips yngsta bror och hans familj. Det fanns verkligen massor med mat och ännu mer desserter. Det här är ju en relativt ny högtid för mig och jag känner ingen känslomässig bindning till den, har ju inga egna familjetraditioner runt Thanksgiving. Men det hör nog till en av mina favorithögtider i alla fall. Jag tycker om den allmänna andan i samhället, att alla tänker på vad de har att vara tacksam för i sitt liv. Att samla hela familjen till en god måltid (gillar faktiskt den maten mer än julmat) är inte heller helt fel. Många tänker extra på de hemlösa och flera av mina vänner spenderar morgondagen med att organisera ”Thanksgiving dinner” för hemlösa. Det gör mig glad. Thanksgiving är en mycket positiv högtid.

 

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?