Tuesday, November 27, 2012

Min STORA, lilla tjej!






Första smak portionen av "riktig mat"



Hayley har varit väldigt nyfiken på vad som händer runt bordet när vi sitter och äter. För några veckor sedan var hon helt nöjd med att ligga på en filt bredvid oss (de få gånger hon inte åt samtidigt.) Inte nu längre! Hon vill sitta i mitt knä eller PÅ bordet. Får hon inte som hon vill så vet alla grannarna om det! (Det är några km till närmaste granne..)

Min tanke har varit att vänta med smak portioner tills hon är sex månader (hon är fyra månader nu). Hayley växer så det knakar, äter många timmar om dagen och är nyfiken på ”riktig mat”. Det fick mig att omvärdera det hela lite grand.






För ett par dagar sen lät jag henne smaka en gröt gjord på banan och risflingor, tillsammans med lite vatten ur ett glas. Det var mycket intressant. Hon gapade och gapade, försökte kasta sig framåt mot bordet. Hon smakade på maten som småbarn gör, ut och in i munnen.  Hon grabbade tag i vattenglaset med båda händerna. Jag lät henne bara smaka lite grand och ammade henne efteråt tills hon blev mätt. Hon har fått smakportioner tre dagar i rad nu och är mycket matglad. Min lilla tjej har blivit en stor tjej.







No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?