Friday, September 28, 2012

Välkommen!


 
Under några månaders tid har jag, en helt vanlig hästtokig svensk tjej, bloggat om de äventyr jag upplevt sen min man och jag skaffade en ranch i Kalifornien. Hittills har jag enbart skrivit på engelska, i ett försök att förbättra mina engelska kunskaper. Men min visa man har upprepade gånger sagt åt mig att skriva på svenska med. Så nu under några veckors tid tänker jag pröva det, för att se om det finns något intresse bland mina landsmän att läsa om våra ranch äventyr. Gillar du det du ser så är du varmt välkommen att följa med. Dela gärna bloggen med dina häst intresserade vänner!  
Jag är född i Mora, uppvuxen i Jämtland och bott större delen av mitt vuxna liv i Göteborgs trakten. Jag har en bakgrund som bagare och Förskollärare. Senast arbetade jag som Förskollärare i Berghultsenheten, Floda (Göteborg.)  http://2.lerum.se/Invanarservice/Skolsidor/BerghultTollered/
 
 
 
 
Jag har varit hästtokig så länge jag kan minnas. Speciellt Islands hästar ligger mig varmt om hjärtat. Andra stora intressen är; fotografering, resor, bakning, fjällvandring, snowboard och allt annat man kan göra utomhus i vår vackra natur. Det var genom mitt stora häst intresse som jag träffade min man Philip. Som råkade vara från Kalifornien.
 
 
 
I januari i år (2012) flyttade vi in på vår första egna ranch. (Philip har två andra rancher sen tidigare.) Ranchen är belägen i norra Kalifornien i Sierra Nevadas vildmark. Granne med Lake Tahoes National Forest. http://www.r5.fs.fed.us/tahoe/maps_brochures/index.shtml
Djurlivet är minst sagt rikt. Vi har flertalet björnar på våra ägor och gott om bergs lejon. Våra hästar måste av säkerhets skäl klara av att vi skjuter från deras rygg. Tyvärr har övervägande delen av hästarna i Kalifornien ett väldigt tufft liv just nu pga den allmänt dåliga ekonomin. Vi har valt att istället för att köpa färdiga ranch hästar till våra rancher adoptera ”rescue horses” och träna de själva. Vi har för närvarande tio ”rescue horses”. Philip har ett mycket stort hjärta när det kommer till både djur och människor i nöd. Flertalet av hästarna har diverse skador, eller är för gamla för att ridas. Så gott som alla var extremt magra när de kom till oss. Att sakta men säkert få en misshandlad/misskött hästs förtroende är något obeskrivligt stort och jag kan inte beskriva den känslan med ord. Det måste upplevas!
 
 
 
 
Vi valde att bosätta oss i den här delen av Kalifornien för att vi båda är natur freak och älskar lååååånga  rid äventyr, helst med övernattning. Där vi bor nu kan vi rida i en vecka utan att stanna om vi vill. Vårt mål ät att rida The Tevis Cup 2014. http://www.teviscup.org/
Vi bor inte långt ifrån mållinjen och rider delar av sträckan så gott som dagligen.
 
 
 
 
 
 
 
På ranchen har jag hand om den dagliga skötseln av våra hästar, hus och hem. Philip brukar skämtsamt kalla mig för ”Queen of the ranch”. Vår dotter Hayley som är nio veckor gammal i skrivandets stund hänger med mig när jag sköter mina dagliga sysslor. Vet inte vad jag skulle ha gjort utan vår baby björn!
 
Förutom Hayley´s trevliga sällskap så brukar allt som oftast mina hästar Trigger och Faxi följa mig hack i häl.
 
 
 
 
 
 
 
Philip har huvud ansvaret för får, getter, stängsel, vägar och våra grönsaksodlingar. Han hjälper också lokala non-profit organisationer att rehabilitera hundar med aggressivt beteende, så att de lättare kan adopteras ut. Philip har en bakgrund som marin soldat, men är pensionerad nu.

Northcutt Ranch är ett bolag bestående av ett flertal rancher med; får, getter och hästar. Snart kommer vi även att ha en lien hjord av alpacas. Det ser jag fram emot!
Northcutt Ranch prioriterar hållbar utveckling, ekologisk odling, djurhållning och en familj-orienterade livsstil.
Vi värnar om hästar för både arbete och fritid.
Vi tror att som förvaltare av livet och jorden vi brukar är vi väktare av det som våra barn kommer att ärva. Våra resurser måste förvaltas på ett sätt som återspeglar denna etik.
Vi tror att allt vi odlar är läkemedel som förbättrar vår livskvalitet, hälsa och välbefinnande.
Varje dag på Northcutt Ranch lär vi oss lite mer om kärlek, livet, våra djur, jordbruk och hållbarhet.

 
 
 
 
 


 
 
 
Det här är en kort sammanfattning av vilka vi är. Den här bloggen handlar till största del om hur det är att följa sina drömmar till ett nytt land, en ny kultur, natur, hästliv, kärlek, att vara mamma och bonus mamma. Känn dig fri att surfa bland äldre inlägg och titta på bilder från tidigare äventyr.

Jag uppskattar kommentarer, konstruktiv kritik och ideer. Är det något särskilt ämne du vill att jag ska skriva om, eller kanske ett häst relaterat event är jag öppen för förslag. Jag hoppas att du vill följa med oss!
Välkommen!
Maria Northcutt,      Northcutt Ranch 120928




 

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?