Saturday, October 27, 2012

Tacksamhet


Bilder från gårdagens promenad i Eldorado National Forest.

 
Whitey hittade det här benet bredvid en rykande färsk björn bajs..
 
 
 
 
I somras läste jag en bok som föreslog att man skulle börja varje dag med att skriva ner tio saker som man var tacksam för just då, läsa de högt för sig själv och säga TACK efter varje punkt. När jag läste boken gjorde jag det varje dag och det påverkade verkligen hela dagen. Det var som att ställa in sinnet på positivt läge på morgonen och sen stannade det liksom kvar i det läget. Jag ska villigt erkänna att jag inte skriver ner tio saker som jag är tacksam för varje morgon nu, även om jag borde. Men jag gör det lite då och då, särskilt om jag har en dålig dag- då tvingar jag mig själv att göra det. Jag gör det helt av själviska skäl, det får mig att må så bra. Kanske fungerar det för dig också? (om du mot förmodan skulle ha en dålig dag någon gång.)
 
 

Idag (fortfarande morgon här i Kalifornien) är jag särskilt tacksam för:

1.     Att jag har en man som säger och visar att han älskar mig varje dag.

2.     Att jag fick sova så gott och länge i natt.

3.     Skratten från min dotters rum (hon har precis börjat skratta högt och ljudligt) när hon vaknar (efter att jag klätt mig, fixat håret, matat djuren, tänt en brasa och ätit frukost!!)

4.     Solen som skiner utanför mitt fönster.

5.     Den kyliga morgon luften.

6.     Den trevliga mys stämning som brasan i den öppna spisen ger.

7.     Den underbara känsla av närhet som jag får när jag sitter i gungstolen och ammar min lilla dotter.

8.     All kärlek i mitt liv.

9.     Glädjen jag känner i mitt hjärta när jag ser hundarna och hästarna leka, och den sköna känslan när de kommer fram och överöser en med gränslös kärlek (åå den där underbara, mjuka, gosiga vinterpälsen ..).

10.                   Att jag mycket snart (allt är relativt..) ska få rå om min älskade son igen (delad vårdnad är fruktansvärt svårt. Men jag är tacksam över att han har en pappa som älskar honom och vill vara med honom. Även om det är det absolut svåraste pusselbiten i mitt liv.)

 

 

Jag skulle vilja tillägga att jag är väldigt tacksam för boken jag läser just nu som har utmanat mina tankar inom helt andra områden än den var avsedd för!..men det skulle ju bli 11 punkter…och så är jag hemskt tacksam över promenaden Hayley och jag ska göra senare idag i Eldorado National Forest…      men det skulle ju bli 12 punkter…och…

 

TACK!





No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?